Bakgårdskatt får støtte fra Dyrevennforeningen for sitt fantastiske arbeid for ville katter gjennom 25 år!

Bakgårdskatt er en liten forening som har vokst frem av behovet for å gjøre noe for alle de ville kattene i og omkring Trondheim – katter som ikke kunne omplasseres slik som forvillede tamkatter.
I flere år var Bakgårdskatt en del av Foreningen for Omplassering av Dyr i Trondheim, men ble utskilt som egen forening for ca 5 år siden. Bakgårdskatt har eksistert i ca 25 år. Arbeidet har gått ut på å fange ville katter og sterilisere/kastrere dem, og senere slippe dem ut i deres vante område og sørge for at de blir matet. De ble også øremerket og fikk ormekur. På den måten sank antallet ville katter etter hvert, da de ikke formerte seg.

Nå er det nokså sjelden at vi får høre om helt ville katter. Men det dukker stadig opp nye tilfeller hvor eiere og dyr trenger hjelp. Noen trenger kortvarig opphold for katten sin grunnet sykdom eller andre uforutsette ting. Hjelp til veterinærbehandling og påfølgende rekreasjon bistår vi også med. Ellers har vi gjennom mange år hatt samarbeid med politiet og hentet påkjørte katter og forsøkt å finne eierne så de får vite hva som har skjedd. Er kattene i live drar vi til veterinær som avgjør om den må avlives. Vi har også gitt tilskudd til dem som får en ukjent katt på besøk som ikke kan spores tilbake til eier. Dersom de velger å beholde katten, tilbyr vi dekning av sterilisering/kastrering. Dette gjelder også om katten ikke er tam og holder seg i uthus eller garasjer og får mat av huseieren. Nylig kom vi i kontakt med en familie som fikk besøk av kattemor og 4 unger som slo seg til. Ingen visste hvor de kom fra. Familien adopterte alle sammen! De skal få tilskudd til dekning av dyrlegeregningen.
Inntektene våre kommer fra trofaste støttemedlemmer, loppemarked og tombolaer. Pengene bruker vi til veterinærutgifter, medisiner og kattemat. Vi gir også tilskudd til folk som mater utekatter.

Det var overraskende og gledelig at Dyrevennforeningen vil gi oss midler til arbeidet vårt. Vi takker dere hjertelig!
Vi tror sikkert at frivillig dyrevern har en lys fremtid når noen engasjerer seg som dere! Besøk deres hjemmeside: http://www.bakgardskatt.com/  De tar gjerne imot støtte fra flere!